۱۳۸۸ آذر ۱۸, چهارشنبه

برج تایپه 101 - Taipei 101

سلام 
امروز به درخواست مهندس پور اکبری رفتم دنبال این برج . چون گفته شده است که اين آسمانخراش 101 طبقه را كه براساس شاخه گياه بامبو طراحی شده است. ( منبع )
چه جمله جالبی :بامبوی غول پیکر تایپه
و بعد در زیرش آمده درست مثل یه بامبوی غول پیکر در وسط شهر تایپه ، پایتخت تایوان سبز شده است . 
 یه وبلاگ بصورت کاملا جذابی راجبش حرف زده . اینجا
برج تایپه 101 با 101 طبقه، یکی از برج های بسیار بزرگ است که توسط C.Y.Lee و شرکا، معمار بسیاری از ساختمانهای بلند تایوان و چین، طراحی شده است. در ساخت این برج از سبک معبد چینی(pagoda-style) الهام گرفته شده است. از سطح زمین، دید بینندگان به اولین قسمت بنا جلب می شود اما بعد متوجه دومین قسمت به طرف بالا می شود ، بدین ترتیب اندازه ظاهری بنا بیشتر دیده می شود. دومین قسمت برج 101 دارای 8 بخش است، یک عدد چینی که مفهوم پیشرفت دارد و همچنین به یک جوانه باز شده بامبو(گیاه خوش یمن چینی). به این ترتیب در طراحی آن توجه به فرم ترکیبی باعث ایجاد تعادل بین طرح بین المللی با فرهنگ سنتی این منطقه شده است. این برج به منطقه Hsinyi، تنها قسمت تایپه که در نقشه اصلی می باشد مسلط است.( منبع)
راستش من خیلی متوجه این الهام از بامبو رو متوجه نمیشم . یعنی اگه شکل بامبو( گیاهی که این روزا تو خونه خیلیها دیده میشه ، خودمونم داریم :)) ) رو در نظر بگیریم که این باشه : 
   
و اینم خود برج : 

:-? :-? ( حیف که اینا اون شکلک نمیشه ) 
سوال : چرا این برج رو منبع الهامی از گیاه بامبو میدانند ؟

راستش عکسشو که دیدم چندان ازش خوشم نیومد . رفتم دنبال عکسهای دیگه . اینا شد : 
         
اینم عکس اون گوی معروف که نگهدارننده برجه : 

دوتا عکس از داخلش یافتم : 

اینم یه نما از بالای برج : 

اینجا بیشتر شبیه بامبو شده  :)))): 


 در کل بنظرمن بنایی زیبایی نیست . هرچند زیبایی نسبیه و کسی به دوست داشتن یا نداشتن من کار نداره !!!
در منابع آمده ساخته شده تا هم نمادی برای این کشور باشه و هم رو کتاب رکورد های گینیس ثبت بشه !!
بهر صورت هر بنای معماری فرای اینجور اهداف باید مکانی کاربردی و قابل استفاده توسط انسان ها باشه و مهم ایجاد آسایش در زندگی بشره . 


پ.ن : من که دوست ندارم تو چنین برجی زندگی کنم شما چطور ؟
پ.ن 1 : نمی دونی دیگه فالی تو احوال من نیستو ...
پ.ن2 : اگه کسی جواب سوال منو فهمید لطفا یه توضیح کوچولو بده . ممنون


 

۴ نظر:

  1. تبریک بابت این وبلاگ خوبت دوست جون
    مطالبت خوبه بعدا سر فرصت ÷ست بهتری برات میزارم ...
    شاد باشی
    m.a

    پاسخحذف
  2. ممنون . لطف داری .
    قدمت سر چشم !!

    پاسخحذف
  3. اول از همه اینکه شما لطف کردید و رفتید سراغ این مطلب مارو شرمنده کردید. می دونین خانم گاهی برداشت یا کانسپت به این معنی نیست که تو ظاهر الهامات رو نشون بدیم این گیاه یه فرایند خوبی داره که به چشم نمیاد توخالی بودن و ایستایی اون! مثل قوطی های فولادی تو این بنا یه گویی هست که در مرکزش قرار داره و این گوی بزرگ تعادل این بنارو حفظ می کنه اصل کاریه ماجرا تکنولوژِ اون ایستایی هست نه شکل بامبو بودن یا نبودنش. من موضوع ایستایی رو تائید می کنم و اصلا کاری به زیبایی ندارم این نظرم فقط در مورد این برج هست.

    پاسخحذف
  4. بابت نظر خوبتون ممنون . با حرفتون موافقم . برداشت خوبی از کانسپت کردین . اینکه همیشه کانسپ در ظاهر بنا مشخص نیست . ایستایی مسلما در برج ها مقوله مهمی هست . امافکر می کنم ما به عنوان معمار با زیبایی شناختی یه بنا هم طرف هستیم . اینکه اون بنایی که ما می سازیم با دید آدمها سرو کار داره . پس میشه به این مقوله هم در برج ها توجه کرد !

    پاسخحذف