۱۳۸۸ آذر ۴, چهارشنبه

موزه هنري كيمبل

خوب اولین مطلب معماری که می خوام بذارم معرفی یه موزه اس ! که البته معروفم هست : 

موزه هنري كيمبل


فورت ورت ، تكزاس

مهندس معمار لوئيس آي كان

مشاور نورپردازي ريچارد كلي

بدون شك موزه هنري كيمبل يكي از بهترين وزيباترين ساختمان ها در جهان است كه بوسيله ي نور روز نورپردازي شده , اين ساختمان مي بايست در زمره كلاسيك هاي تمام دوران قرار گيرد .
از قديم نورپردازي موزه هاي هنري با نور روز با شك وترديد فراوان همراه بوده ,زيرا اشعه ي ماورابنفش موجود در نور روز , بخصوص بر نقاشي ها ,مي تواند تاثير مخرب داشته باشد .كان ملايم ترين سطح نور روز را براي روشنايي محيط در موزه كيمبل انتخاب كرد , با تصور اين كه تاثير مخرب وجود نداشته يا حداقل بسيار كم خواهد بود .او انتظار داشت با نور روز احتياجات بيولوژيكي را ارضا نمايد , وايجاد احساسي آرامش از طريق آگاهي به زمان ,فراهم نمودن حالتها واحساسهاي بسياري ديگر .
اين موزه از يك سري طاق هاي مدور بتوني متصل وبه يكديگر به طول 30 متر وبه عرض 7 متر با يك نورگير سقفي شفاف در امتداد برآمدگي هر طاق ساخته شده است .نور روز از طريق «اتصالات نور طبيعي معلق » كه در زير نورگير سقفي قرار دارد بازگردانده وتصفيه مي شود . شكل طاق بتوني وانحنا اتصالات نور طبيعي , براي بازتاب وانتشار مناسب نور روز , از طريق تجزيه وتحليل كامپيوتري انتخاب شده است


« فضاي ورودي »

       

«برش عرضي يكي از سالنهاي موزه هنري كيمبل»

«سالن ورودي »

« گالري »

 

                                            حياط فواره


تماس با محيط خارج به وسيله حياطهاي مركزي نيز فراهم شده ,كه كان درباره آنها گفت «نام حياط ها از نوع نور مورد نظر گرفته شد , كه من تناسب آنها ,آرايش آنها وانعكاس بركف ويا بر سطح آب آنها را مد نظر قرار دادم » براي يكنواخت كردن نور روز درختهاي نارون ظريفي در امتداد داربست هاي سيمي در داخل حياط كاشته شدند.
عموما در موزه روشنايي الكتريكي با نور روز بخوبي با يكديگر در آميخته , نقاط آثار برجسته را بدون ايجاد مزاحمت مشخص مي نمايند وكل روشنايي محيط داخلي موزه هنري كيمبل , با درجات جذابيت ,مطبوع بوده وبدون تغييرناگهاني مي باشد .




خوب اینم یه مختصر دیگه از یه منبع دیگه : 

يكي از مشخصه هاي عالي در اين موزه به نظر متخصصين تاکيد بر مصالح ميباشد. موزه هنري کيمبل شاهکاري در اين زمينه است نظري اجمالي بر پژوهشهاي متعدد در باره ساختمان نشانگر نوعي توجه به تناسب ميان عناصر گوناگون است. که تنها آن را ميتوان با کمال کلاسيک و به ويژه کمال کلاسيک يونام مقايسه کرد. لويي کان از تمام ابزارها براي ساختن غايت نهايي ساختمان استفاده ميکرده است. و حاصل استفاده از اين ابزارها ايجاد ساختمانهايي هماهنگ بودند. به جرات ميتوان گفت که هيج ساختماني از لويي کان وجود ندارد که نشان دهنده نبوغ او در استفاده از مصالح باشد.
از ديگر نکاتي که در مورد اين ساختمان ميتوان مورد توجه قرار داد نحوه نورگيري از سقف است که در موزه هنرهاي معاصر تهران هم به گونه اي مشاهده ميشود و شايد طراح موزه هنرهاي معاصر تهران در طراحي آن نيم نگاهي هم به اين موزه داشته است.
 



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر